Как да намериш първия си клиент като фрийлансър?
Съдържание
Проучи пазараКажи на всичкиСъздай план с реалистични очакванияИзгради положителен имиджСвържи се с колегиПостави клиента на първо мястоПредложи безплатни услугиЗаключениеВече си положил основите на своя бизнес и си готов да се впуснеш в новото приключение. Но как да се сдобиеш с първия си клиент? Не се притеснявай, дори и най-успешните предприемачи, които познаваш и виждаш постоянно в социалните мрежи, някога са били в тази ситуация. Сигурно вече имаш план за действие. Ето ги и нашите съвети, които ще ти помогнат да изградиш най-успешната стратегия.
Проучи пазара
Отдели необходимото време да опознаеш пазара- кои са твоите потенциални клиенти, какъв е твоят продукт и с какво се различава от тези на конкуренцията. Не е нужно услугата ти да бъде най-добрата, най-уникалната или пък на най-ниската цена. Открий своето конкурентно предимство или казано по-просто – „златната среда“.
Кажи на всички
Инвестирал си много време и енергия да изградиш своя проект- време да го споделиш с околните! Започни от най-близкото си обкръжение- много е вероятно именно там да откриеш първият си клиент. Семейството или приятелите са тези, които вярват най-много в теб и са готови да те подкрепят преди всички останали. Сподели с контактите си в социалните мрежи (LinkedIn, Facebook, Instagram…), с групите и форумите на бивши колеги и съученици. Редовно взимай участие в нетуъркинг събития на живо и онлайн. И не забравяй, изграждането на мрежа не е еднократен акт, а продължителен процес.
Създай план с реалистични очаквания
Като при всяко ново начинание, първите 12 месеца са най-трудни. Имай го предвид и планувай добре бюджета си. Добре би било, да имаш спестени пари за този период. А сега, изчисли каква сума ти е необходима за да живееш спокойно и колко клиенти ще са нужни, за да постигнеш до тази цел. Започни да ги търсиш. Ще ги спечелиш с професионализъм и честност, а ще ги задържиш с всеотдайност и постоянство.
Изгради положителен имидж
В момента, в който имаш план – регистрирай се в няколко фрийланс платформи и опиши добре кой си, как искаш да работиш и какво е важно за теб. Това, че все още нямаш много ревюта, не бива да те притеснява. Хората ценят честността, откритостта, гъвкавостта и цял куп прекрасни качества, които сме убедени, че притежаваш. Създай професионално портфолио с твои примерни проекти, собствен сайт, професионален мейл (не ползвай този, от прогимназиалните си години). Изготви полезно съдържание, което можеш да споделиш в YouTube, TikTok или подкаст. Избери внимателно медията, която най-добре подхожда на твоя имидж.
Свържи се с колеги
Ако маркетинга не е най-голямата ти сила, но пък държиш на приятелството и лоялността, ето едно чудесно решение- свържи се с други фрийлансъри като теб. Ще се убедиш, че в тези среди хората са също толкова отзивчиви и солидарни както и в останалите професии. Добър вариант е, да се запознаеш с някой, който работи на свободна практика в твоята област. От него би могъл да получиш както полезни съвети и препоръки, така и мисии и проекти, с които да му помогнеш.
Също така, би могъл да си партнираш с един или няколко фрийлансъри, които работят в близки сфери до твоята. Например, ако ти се занимаваш с писане на съдържание за уеб, би могъл да свържеш със специалист по уеб дизайн и заедно да предлагате услугата изработка на уеб сайт. Ако се чудиш, къде би могъл да срещнеш хора с подобно на твоето мислене, посети споделените работни пространства (така наречените коуъркинг офиси). Това са страхотни места, където можеш да обменяш идеи с най-различни професионалисти в непринудена и приятна обстановка.
Постави клиента на първо място
За да успееш да предложиш възможно най-добрата услуга или продукт, ще трябва да се поставиш на мястото на клиента. Точно заради това е хубаво да си представиш твоя идеален клиент. Запиши си неговите качества, социален статус, възможности, желания, дори личностни характеристики. Представи си, че му пишеш и че той ти отговаря. Как продължава дискусията? Какви въпроси има към теб? От какво има нужда? Какво мисли за твоята услуга? Сега е моментът, да използваш тази визуализация, за да опишеш офертата си по възможно най-добрия начин. Оформи цялата си комуникация и брандинг като поставиш клиента в центъра на всичко.
Предложи безплатни услуги
За да получиш, първо трябва да дадеш- използвай този вселенски закон, за да достигнеш до първия си клиент. Можеш просто да предложиш услугите си безплатно за определен период от време, поне докато събереш малко повече опит и увереност. Много хора биха се радвали да работите заедно. Това ще ти помогне не само да се ориентираш и позиционираш на пазара, а и да получиш и първите си така мечтани ревюта. От друга страна, хората ще могат да тестват и да видят уменията ти.
Заключение
Вече знаеш как можеш да намериш първия си клиент, когато започваш работа на свободна практика. От теб зависи, да избереш стратегията, която подхожда най-добре на твоя бизнес.
Какво мислиш по въпроса? Опита ли вече някои от нашите съвети? Ако не - пробвай и ни пиши!
И не забравяй, всички ние от екипа на wedou, обещаваме да те подкрепяме в твоите начинания.
FAQ / Често задавани въпроси


Кажи на всички


Създай план с реалистични очаквания


Изгради положителен имидж


Свържи се с колеги


Постави клиента на първо място


Предложи безплатни услуги


Заключение







Как да намериш първия си клиент като фрийлансър?
Вече си положил основите на своя бизнес и си готов да се впуснеш в новото приключение. Но как да се сдобиеш с първия си клиент? Ето нашите съвети.

8-те отличителни черти на един успешен фрийлансър
Готов ли си да усъвършенстваш постоянно своите умения? Ето и нашите съвети.